Verslag 28 januari 2018

29-01-2018

8 wedstrijden op het programma. Kortenberg B, PC Berg en PC Dilbeek waren de tegenstanders deze week. Terlanen hoopte nog eens punten te pakken in Midden-Brabant, 't Klein Verzet had een moeilijke verplaatsing tegen 3 goede ploegen van Berg, en SPEM 4 had een moeilijke thuismatch tegen (bijna) kampioen Dilbeek.

We starten op zaterdagnamiddag in de petanquehal in Terlanen. De vrienden van Kortenberg B kwamen op bezoek in een belangrijk duel voor plaats #5 in het klassement. Nog steeds zonder Hilaire, speelden we opnieuw in een licht gewijzigd viertal. Het bleek een moeilijke start voor Gaston en Emily, maar ze kwamen nog mooi terug en pakten toch een puntje. Ikzelf en Lea startten zoals vorige week goed aan de wedstrijd en staan 8-2 voor. Dan gaat het jammer genoeg mis en kan de goede pointage en efficiënt schieten de tegenstander ons weg spelen. We komen niet meer aan de bak en verliezen met 8-15. 4-2 voor Kortenberg na de eerste ronde.

De tweede ronde zorgt voor twee spannende wedstrijden waar de kansen voor beide ploegen voor het rapen zijn. Emily en Gaston weten net niet te winnen maar pakken toch dat belangrijke punt. Lea en ikzelf stonden er goed voor, maar moesten de 3 volle punten pakken om überhaupt nog een gelijkspel in de wacht te slepen. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan, de tegenstander speelde op niveau en dus ging de wedstrijd gelijk op. De laatste mène lieten de tegenstanders enkele steekjes vallen, waardoor we nog met 5 ballen overbleven bij een 11-11 stand. Lea had nog steeds het punt en plakte tegen de cochonnet. Er zat maar één ding op, die cochonnet moest buiten met de eerste schietpoging. En dat lukte! We winnen 15-11 en pakken twee punten, waardoor de eindstand op 5-7 in het voordeel van Kortenberg strandde.

Door deze uitslag blijft voor Terlanen de 5de plaats verder wegzakken, maar staan we wel stevig vast op de 6de plaats. Kortenberg A staat momenteel met 15 punten voorsprong op #1, en heeft in de laatste speeldagen genoeg aan 9 punten om kampioen te spelen voor de 3de maal op rij.

Zondagochtend zijn we alweer vroeg uit de veren voor een verplaatsing naar Berg, Kampenhout. 3 moeilijke matchen, althans dat dacht ik. Mijn pointeurs houden vooral van rolvelden, en dat was hier niet het geval.

De eerste match begon aarzelend, maar door tegenslag bij Berg Pffff (misschien vandaar die naam :) ) stonden we 5-0 voor zonder zelf een bal te leggen. José en Lydia hadden duidelijk geen schrik van de kiezels en pointeerden uitstekend, waardoor ik maar weinig moest schieten. Ik bleef redelijk makkelijk liggen op deze velden, waardoor mijn schietballen, soms zelfs genoeg was om het de tegenstander moeilijk te maken. We winnen verrassend met 13-6 en pakken de 3 vollen punten tegen een ploeg uit de top 4.

De match erna ging door op hetzelfde elan, we pointeerden goed, en we schoten goed. De tegenstander ook, waardoor de match spannend bleef: 7-7, 9-9 dan 11-11 om vervolgens 12-12 te staan. De laatste mène lieten we een steekje vallen, en kon de tegenstander het afmaken. We verliezen met 12-13 maar pakken toch een puntje, wat ons totaal reeds op 4 bracht.

De laatste match was tegen een rechtstreekse concurrent in het klassement. Een belangrijke match dus. Ook hier kregen we af en toe een cadeautje van de tegenstander, maar dat neemt niet weg dat we schitterend speelden alweer. Pointage was top, en schieten was top. We kunnen makkelijk uitlopen en hebben de match volledig onder controle. We winnen met 13-3 en pakken weer broodnodig de 3 punten.

Dat brengt ons totaal op 7 van de 9 punten voor vandaag, wat deugd doet en nodig was om wat te stijgen in het klassement. We springen hierdoor naar de 13de plaats, met nog 1 speeldag te gaan. ABS Zavelenborre is nu al zeker van de titel en zijn dan ook de terechte kampioenen dit jaar.

Van Berg zakken we af naar de petanquehal in SPEM waar een zware match op het programma staat. De vermoeidheid zit er wat in na een week van slecht slapen en ziek zijn, en met al 3 matchen achter de rug is dat soms moeilijk om scherp te blijven staan. Dilbeek is dit seizoen nog steeds ongeslagen en zijn quasi zeker van de titel dit jaar, ze spelen dan ook om te stijgen naar federaal. We hadden op voorhand gezegd dat we hoopten een afstraffing te vermijden, en elke match dat we konden winnen mooi meegenomen is.

Het werd al snel duidelijk waarom deze ploeg zo sterk is. De ploeg van Jordan gaat onderuit met 13-0! Enkele ogenblikken later heeft de ploeg van Georges van het zelfde laken een broek, 13-0 verlies. Ik keek even op ons scorebord: 7-2 voor Dilbeek. 'We staan al op het scorebord' zei ik tegen Siemen en Alain. En dat was niet onterecht, we speelden goed mee, al kon de pointage wat beter. We profiteerden niet van de kansen die we kregen, en zo win je geen matchen. Het triplet van Dilbeek had wat moeite met hun schot, en zelfs na een wissel bleven ze veel gaten schieten. Hierdoor konden we terugkomen tot op 8-8. We speelden toen een gemiddelde bal, en Dilbeek besloot, ondanks het matige succes, toch voor de aanval te kiezen. Carreau! We pointeerden het af. Carreau! We pointeerden het af! Palet! Palet! Carreau! Finito... 13-8 verlies, en 3-0 achter na de eerste ronde.

In de tweede ronde vielen er geen fanny's. Alle drie de ploegen konden goed meespelen, maar zowel Georges als Jordan verloren toch hun wedstrijden, waardoor het punt voor Dilbeek al binnen was. Wij stonden net zoals de eerste match 7-2 achter, en kwamen opnieuw in de match. Tot op 7-7, dan schoot ik mijn enige keer 2 gaten na mekaar, viel de pointage dik tegen en speelden Dilbeek het fantastisch uit met een 6-punter. 13-7 verlies en 6-0 op het bord.

De derde ronde dan maar. Ook deze keer konden we goed meedoen. De ploeg van Georges verloor hun match, en ook de ploeg van Jordan wisten hun comeback niet te verzilveren en verliezen nipt. Onze match was als eerste gedaan. We speelden dan ook aan bijna 100%, elke pointeerbal was goed, en bijna elk schot was raak. De eerste mène weten we 5 punten te pakken, en lopen dan verder uit tot op 9-0. Dan hebben we een kort dipje, maar weten de match toch af te maken bij de eerste kans dat we krijgen. We winnen 13-2 en de eer voor SPEM is gered! We verliezen dus 8-1, niet echt een succes. Hierdoor komt het in het midden van het klassement heel dicht op elkaar te zitten, met 3 ploegen die elk 6 punten hebben.

Volgende week staan er 7 wedstrijden op het menu:

  • Donderdagavond 2 uitwedstrijden tegen Leuven B in Midden-Brabant.
  • Zondagochtend 2 thuiswedstrijden tegen Duisburg in de laatste speeldag van de AVVV-Fedes Triplettencompetitie.
  • Zondagnamiddag 3 uitwedstrijden tegen L'Amigos in de PFV ere-afdeling.

Tot dan!

Share
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin