Verslag 26 november

27-11-2017

Deze week stonden er acht wedstrijden op het menu tegen Leuven A, Zavelenborre en HAP Asse. Lees hier hoe ik van slecht spelen, naar ongemotiveerd spelen, naar strijdvaardig spelen ben gegaan.

De petanqueweek begint ditmaal op donderdagavond in en tegen Leuven. Leuven A staat in de top 3 van het klassement in de wintercompetitie Midden-Brabant, terwijl Terlanen op de 5de plaats staat. Het is de laatste wedstrijd van de heenronde, en zouden graag toch nog eens winnen.

De eerste ronde begon voor Terlanen niet slecht, want zowaar het duo van Hilaire en Gaston pakte hun eerste 3-punter van het seizoen. Ik en Emily waren onder niveau aan het spelen, op de toch wel moeilijk te bespelen velden. Het voordeel lag duidelijk aan de rollers, en schieten moest ijzer-op-ijzer, of al slepend. De pointeur van de tegenstander begon zeer sterk en legde gedurende de hele wedstrijd ballen tot tegen de bouchon. We lopen al snel 0-8 achter. Een dipje van de pointeur gaf ons een kans om wat punten te scoren en de schade wat in te halen. De pointeur van Leuven herpakte zich en liepen uit tot op 15... We verliezen met 9-15 wat ons toch nog een puntje oplevert. Terlanen staat 4-2 voor, maar mentaal loopt het toch niet zo lekker. Bizar sfeertje en psychologische spelletjes brengen onze motivatie wat naar beneden. Niet leuk om zo te spelen.

We beginnen aan de tweede ronde, maar zien al snel dat het niveau niet naar omhoog gaat. Hilaire en Gaston verliezen al snel met 15-5 en ook wij lopen weer achter de feiten aan. Wederom is de pointeur van de tegenstander onze dooddoener. Met 2 van de 3 ballen tegen de bouchon, pointeerden ze beter dan wat ik kon wegschieten. We kregen één kans om de kaap van 8 punten te bereiken, maar grepen deze niet. Bij een beslissende trekbal, waren onze maten Hilaire en Gaston achter mijn rug aan het fluisteren dat als ik hem mistte we verloren waren, en dat werkte niet zo motiverend. Ik begon te twijfelen of ik wel moest schieten, en dan bakte ik er ook niks van. We verliezen 15-6 en met de kopjes omlaag afdruipen...

Leuven A wint dus met 8-4, waardoor Terlanen zelfs een plaatsje zakt in het klassement. Waar we vorig jaar nog speelden voor top 3, zitten we nu in de flop 3 van het klassement. Als je dan overal moet horen dat een speler met mijn 'talent' niet onderaan het klassement mag staan... Ach ja, psychologische spelletjes, ik krijg er stilaan genoeg van in de petanquewereld.

De motivatie om te petanque was nog verder weg als je weet dat je om zondagmorgen bij een temperatuur rond het vriespunt buiten moet gaan spelen waar de wind de tranen in de ogen blaast. Ook in deze competitie moet ik vaak horen waarom ik niet in een ploeg speel die meedoet voor de titel, maarja...

De eerste wedstrijd spelen we tegen Big Bears Zavelenborre, een ploeg die onder ons in het klassement stond. We beginnen goed aan de wedstrijd, en de score gaat gelijk op. De tegenstander had al een jeneverke op en de mentale strijd begon alweer. Ik was blijkbaar niet in vorm na twee gemiste schietballen, al weet ik niet of er wel iemand in vorm kan zijn als je staat de bibberen van de kou met ijsbollen in je handen, om 9 uur 's ochtends. Het ging mentaal van kwaad naar erger met mij toen ik met mijn laatste bal pointeer en de bouchon buiten tikte wat de tegenstander 4 punten opleverde. En jawel, het kan nog erger, want de mène daarna moet ik een tir de precision uit mijn mouwen schudden, maar ik trok de verkeerde bal (de onze) en de tegenstander kon opnieuw 4 punten pakken en wonnen dan ook de wedstrijd met 13-6. Mijn pointeurs waren een beetje gedegouteerd met mijn niveau van spelen. Daar kan ik inkomen, ik vond mezelf ook slecht, maar om dit een ganse voormiddag te blijven aanhalen, was er wel wat over.

Maar goed, de volgende wedstrijd is tegen de leider in het klassement, die net de nummer #2 heeft verslagen en nu virtueel al 12 punten voorsprong heeft in het klassement. Nog steeds gedegouteerd begonnen we slecht aan de wedstrijd, en had ik zelfs geen zin meer om tactisch te gaan nadenken. Wanneer ik vraag om niet links te spelen, omdat ze dan ballen van de tegenstander zouden duwen, luisteren mijn pointeurs toch niet, dus had ik zoiets van 'ik zal maar wat schieten om mijn schot wat in vorm te houden'. Dat leverde weinig op, zelfs als schoot ik eens raak, en we verliezen dus terecht, want de tegenstander ABS Zavelenborre speelt geweldig goed, met 13-1.

De laatste wedstrijd is tegen de Duvelkes Zavelenborre, een ploeg waar we op papier zouden kunnen tegen winnen. Ik begon alweer op de foute ballen te schieten en besloot dus snel om niet vaak meer te schieten, al was het maar om niet constant het gezaag te moeten aanhoren. :) Gelukkig was de tegenstander ook niet top, en werd het nog een gelijkopgaande wedstrijd. Winnen deden we deze keer ook niet en we verloren met 13-6.

Na deze 0 op 9 qua punten, zakken we ver weg in het klassement, naar een 16de plaats. We zullen zien wat het de volgende weken wordt, maar mijn motivatie voor deze competitie is weg, en ik vind dat ik het nog lang heb uitgehouden.

Gelukkig is er nog 1 ploeg die wel continu gemotiveerd blijft spelen: SPEM 4! Een belangrijke verplaatsing naar HAP Asse stond op het programma, en winnen was de opdracht, we willen die top 4 plaats! Asse staat met evenveel punten voor ons in het klassement, maar had wel al een extra speeldag gehad.

De eerste ronde ging van start en we waren slecht begonnen, elke mène kwamen we te kort en het liep voor geen meter. De tegenstander blijven punten scoren en ineens staan we 11-0 achter. Gelukkig was tegen deze tijd de ploeg van Jordan al gewonnen. De troepen wat motiveren en gaan! De tegenstander begint iets nonchalanter te spelen, en we krijgen kansen, die we deze keer wel benutten. Langzaam komen we terug. Dan is er een mène waar we weer slecht pointeerden. De tegenstander heeft punt met nog 5 ballen in hun handen. We liggen mooi voor de bouchon, en ik besluit (als wanhoopsdaad) de bal op punt weg te schieten. Dan moeten ze toch nog 2 op 5 ballen goed spelen om te winnen. Zo gezegd, zo gedaan en mijn schot is succesvol. De tegenstander pointeert eerst te kort. Ze besluiten te schieten voor plaats maar schieten 2 gaten. Dan pointeren ze goed en pakken het punt, gelukkig is hun laatste bal ook weer te kort. 12-9 voor Asse. Ondertussen is de ploeg van Georges ook kunnen winnen, zowaar met 13-12. Het is echt vechten! De mène daarna maken we 2 punten en staat het 12-11. De adrenaline pompt door mijn lijf, gelukkig hoef ik de laatste bal niet meer te spelen, en maakt Siemen de match af! We winnen 13-12 en staat 3-0 voor!

De tweede ronde begint zoals de eerste, de drie ploegen van SPEM 4 staan achter. We speelden niet goed genoeg, en als we al eens puntjes scoorden was het door de bouchon telkens op te schuiven. Zoals al zo vaak gezegd, is 1 op 2 goede ballen niet genoeg om op dit niveau wedstrijden te winnen, en dus verliezen we ook met 13-5. Zowel de ploeg van Georges als de ploeg van Jordan kunnen niet terugkomen en de euforie van de eerste ronde is weg. Het staat 3-3 en het beloofd spannend te worden. De eerste ronde wonnen we met strijdlust, en de tweede gingen we gewoon onderuit.

De derde ronde begon voor SPEM niet zo denderend. De ploeg van Jordan verloor en ook de ploeg van Georges stond zwaar achter. Zelf speelden we een goede wedstrijd. De schutter van de tegenstander, liet het af en toe afweten, en dus pakten we rustig telkens een puntje mee. We lopen 8-0 uit, krijgen dan wel 4 punten tegen, maar herpakken ons. Althans Ingrid en Alain, want de kans om 5 punten te maken was er, maar mijn twee pointeerballen waren slecht. De mène daarna had ik weer de laatste bal en de keuze uit schieten of pointeren. Ik besliste snel om te schieten, aangezien mijn vorige pointeerbeurt, ronduit slecht was. Door de druk gierden de zenuwen door mijn lijf, maar extra concentratie en een mooie boog leverden een carreau op waardoor de overwinning binnen was! Op dat moment staat het 4-4 en staat de ploeg van Georges, Kris en Eric 11-3 achter. Na talloze wissels, iedereen heeft wel elke positie gespeeld, kwamen ze toch terug in de wedstrijd. De strijdlust van de eerste rond was er terug. Met onze aanmoedigingen en hun sterke spel, kwamen ze langzaam terug en wonnen de wedstrijd met 13-12! Het puntje voor SPEM 4 is binnen!

Hierdoor springen we over HAP Asse naar de 4de plaats in het klassement, met achter ons Singel, die evenveel punten heeft. Laat dit nu net niet onze tegenstander zijn voor volgende week. Weer een belangrijke match dus!

Volgende week staat dit op het petanqueprogramma:

  • Wintercompetitie Midden-Brabant: Zaterdag ontvangen we Kraainem
  • AVVV Fedes: Zondagochtend ontvangen we twee ploegen van Duisburg (SpreuTieV vs. FluyTieV II)
  • PFV Ere-Divisie: Zondagnamiddag  op verplaatsing naar de Singel (al speel ik maar 1 matchke omwille van familiefeestje)

Tot dan!

Share
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin