Verslag 19 november
Deze week stonden er wedstrijden op het programma tegen Leuven B in Midden-Brabant op zaterdagnamiddag, tegen Hoeilaart en Vondel voor AVVV Fedes op zondagvoormiddag en tegen Wemmel 4 in de ere-afdeling op zondagnamiddag. Weer een weekend vol petanque afgerond!
Zaterdag om 14 uur starten we de 6de speeldag in de wintercompetitie Midden-Brabant met een lichtjes gewijzigde opstelling voor Terlanen tegen Leuven B. Gaston kon er niet bij zijn en dus speelde Elly in zijn plaats. Ikzelf speelde met een lichtjes geblesseerde Emily (gebroken teen). De wissel tussen Elly en Gaston bleek een goede te zijn, ook al verloor hij met Hilaire de eerste match, weliswaar op spannende wijze, met 14-15. Zelf waren we ook fantastisch begonnen en stonden we 10-1 voor. Dan speelden we een hele slechte mène en scoorden de tegenstander zowaar 6 punten. De mène erna scoorden ze er nogmaals 2 en stond het ineens 10-9. Puntje verspeeld dus... Maar we konden ons tijdig herpakken en wonnen de wedstrijd met 15-9. Na de ronde dus een gelijke stand, 3-3. Als we op niveau blijven verder spelen, kunnen we hier een mooie thuiszege van maken.
Hilaire en Elly deden dat en konden hun wedstrijd winnen met 15-7 en zo de volle 3 punten pakken. Ikzelf en Emily daarentegen... Niet dat we extreem slecht speelden, maar het geluk zat niet echt mee. Mijn eerste trekbal is een carreau maar levert de tegenstander 3 punten op. Enkele mènes later, waar de tegenstander soms eens de bouchon verplaatste zodat ze ineens 4 à 5 punten hadden liggen op 15cm, stonden we 0-14 achter. Hilaire dacht dat ons scorebord kapot was, maar helaas, we hadden gewoonweg moeite om puntjes te pakken. De fanny kon vermeden worden, maar we verloren wel met 3-15 en lieten dus een (dikke) steek en overwinning vallen. Mooi gelijk op het einde 6-6 met gespeelde punten 47-46 in ons voordeel.
Door dit gelijkspel, blijven we steken op de 5de plaats met een kloof van 8 punten achterstand. De top 4 is wel spannend met een verschil van 5 punten tussen de eerste en de vierde plaats.

De volgende petanque afspraak is zondagochtend om 9 uur in Hoeilaart, waar we buiten 2 wedstrijden moeten afwerken. Temperatuur: +/- 4°C, met een licht windje, niet ideaal petanqueweer. De eerste wedstrijd is tegen Vondel, een ploeg waar we van wonnen in de heenronde. Ook nu spelen we ondanks de moeilijke velden voor mijn pointeurs toch wel goed. Er liggen dikke kiezels op de velden, en ver spelen was wat moeilijk voor José en Lydia. De tegenstander had dit snel door en gooiden de bouchon dan ook telkens zo ver mogelijk. De ondergrond was ook nog lichtjes bevroren, en dus was schieten niet simpel. De ballen sprongen gemakkelijk omhoog, ijzer-op-ijzer was dus de enige oplossing. Ik begon met een carreau, maar daarna niks meer. Gelukkig was mijn pointage wel okay. Het gaat gelijk op, maar kunnen toch twee maal een mène spelen van 4 punten waardoor we van 4 naar 8 gaan, en dan van 8 naar 12. De tegenstander komt nog terug op 11, maar we kunnen de wedstrijd net op tijd afmaken en winnen met 13-11, wat ons 2 puntjes in het klassement oplevert.
De tweede wedstrijd was tegen de Pepo's van Hoeilaart. De schutter had evenveel last als mij in het schieten, maar pointeerde wel uitstekend. Langzaam liepen ze uit... 0-2, 0-4, 0-6, 0-8... Het scenario van gisteren tegen Leuven B kwam weer naar boven. Gelukkig konden we toch nog meedoen. Ik scoorde op een rare mène ook 2 punten met een trek bal. Wij hadden punt liggen en de tegenstander lag met 3 ballen rechts tegen onze bal. We hadden nog 5 ballen over, dus dacht ik te schieten om mijn pointeurs wat plaats te geven. Bij het schieten trek ik de rechtse bal weg, springt mijn trekbal recht omhoog en valt tussen hun bal en de bouchon. Even nameten, en we hadden 2 punten liggen, die we dan maar hebben genomen zonder verder te spelen. Onze comeback was helaas van korte duur, en we verliezen de wedstrijd met 7-13.
In totaal levert ons dit 2 punten op 6 op, een dalen we een plaatsje in het klassement. Als we tegen het einde van het seizoen op dezelfde hoogte eindigen zou ik dit tripletten seizoen als geslaagd noemen, maar we zijn natuurlijk nog maar halfweg. In deze competitie is het iets minder spannend, ABS Zavelenborre staat op de eerste plaats met, nu al, 9 punten voorsprong.

Na de koude voormiddag, op naar de warme petanquehal in SPEM. We ontvangen Wemmel 4, die we op papier zouden moeten kloppen, om in de running te blijven voor een top 4 plaats.
SPEM 4 begint goed aan de eerste ronde, de ploeg van Georges, Pablo en Eric winnen makkelijk hun wedstrijd. Jordan, Alain en Boom kunnen ook winnen en zorgen dus al voor de voorsprong. Alain, Siemen en ik spelen onze slechtste wedstrijd tot nu toe. Alain is nog de betere van ons drie en kan soms 2 ballen op 2 leggen, Siemen blijft vaak steken op 1 op 2. En volgens mijn berekeningen heb ik 14 ballen nodig gehad vooraleer ik iets goed deed (punt afpakken of bal wegschieten). Zo'n statistieken zijn niet goed genoeg om in ere-divisie matchen te winnen en wij verliezen met 4-13. Maar kom, positief zoals we zijn, we staan 2-1 voor en dat is het belangrijkste.
De tweede ronde start voor SPEM weer goed, Georges, Pablo en Kris pakken 2 op 2. Jordan, Melissa en Alain verliezen hun match, en dus was het aan ons om de voorsprong vast te houden. Siemen besloot even te rusten en dus kwam Ingrid invallen. Gelukkig bleef Alain goed spelen, en speelde ikzelf ook beter. Deze match hadden we in de hand, ondanks de soms wat overbodige (onrespectvolle) mentale uithalen van de tegenstander. Mijn schieten ging beter, en zowel Ingrid als Alain maakten de punten als we de kansen kregen. We winnen de match met 13-9 en houden zo de voorsprong voor SPEM 4 met 4-2.
We moesten dus nog, minstens, 1 wedstrijd winnen in de derde ronde. Het superteam van de dag kon daar voor zorgen, Georges, Captain Kris en Eric sleepten het vijfde punt in de wacht en dus was dit belangrijke punt voor SPEM 4 binnen. Na een lange match voor Jordan, Melissa en Boom waar diezelfde tegenstander zijn 'tactiek' van mentale uithalen om ons te destabiliseren verder zette, sleepten we zowaar nog een 6de puntje binnen. Ingrid, Siemen en ikzelf hadden wat moeite. Zelf speelde ik mijn beste match, met enkele belangrijke carreaus, maar de pointage was net iets te zwak om genoeg druk te kunnen zetten. De tegenstander schoot en pointeerde sterk, en wonnen verdiend de match met 13-4.
Alles bij elkaar levert dit een 6-3 overwinning op, en pakken we de positieve vibes mee naar volgende week, waar een niet zo gemakkelijke verplaatsing naar HAP Asse op het menu staat. In het klassement blijven we op de 5de plaats hangen nadat ook Asse en Singel konden winnen en evenveel punten hebben als wij. Dit zijn ook de twee clubs waar we zelf nog tegen moeten spelen, en hier kunnen we dus belangrijke punten pakken de komende 2 weken.
Het programma voor volgende week ziet er zo uit:
- Donderdagavond op verplaatsing naar Leuven A in de wintercompetitie Midden Brabant.
- Zondagochtend 3 wedstrijden tegen Zavelenborre in de AVVV Fedes Tripletten competitie.
- Zondagnamiddag op verplaatsing naar HAP Asse in de ere-afdeling van de PFV
Hopelijk kan ik mijn niveau een beetje opkrikken ten opzichte van deze week, en komen er weer leuke wedstrijden uit de bus.
Tot dan!
