Verslag 14 januari 2018

15-01-2018

Dit weekend stond weer volledig in het teken van petanque. I like it! Met Terlanen spelen we in de wintercompetitie Midden-Brabant tegen de kampioen van vorig jaar en opnieuw #1 dit jaar: Kortenberg A! Daarna met 't Klein Verzet naar Duisburg, en zondagnamiddag een topmatch in ere-afdeling: SPEM 4 vs. Wemmel 2!

Breaking news al op vrijdagavond, Hilaire wordt geopereerd aan beide ogen en zal anderhalve maand buiten strijd zijn. Hij zegt wel dat hij daarna, met opnieuw een uitstekend zicht, nóg beter zal spelen als voorheen! Zaterdagnamiddag speelden we dus zonder onze voorzitter tegen de titelfavoriet Kortenberg A (ook wel bekend als mijn SPEM 4 maten). De eerste match verliep moeizaam, normaal speel ik met Emily, maar we zijn tactisch gesplit om in beide ploegen toch een schutter te hebben. Onze invaller, had even tijd nodig om in de match te komen, maar speelde daarna op niveau. De tegenstander speelde af en toe een slechte mène waar we dan konden profiteren van de situatie en toch nog een puntje afsnoepen. Emily en Gaston verloren op 15-7 (0 punten) en wij verloren op 15-10 (1 punt). Dus na de eerste ronde stonden we 5-1 achter.

De tweede match verliep al vlotter, mijn pointeur was opgewarmd en door een faiblaisse bij de tegenstander konden we de match snel afmaken en pakten we zowaar 3 punten! We winnen met 15-7! Emily en Gaston konden wisten ook te winnen, al was het wel met een beetje hulp van de tegenstander, die de cochonnet buiten pointeerde en hun met 4 punten de 15-13 zege schonk! Eindstand 6-6, wat een mooi resultaat is tegen deze topploeg!

Het klassement is nog niet ter beschikking maar wellicht blijven we op de 6de plaats staan.

De volgende ochtend had ik niet zoveel zin om te petanquen. De omstandigheden waren niet zo plezant namelijk: zondagochtend om 9h beginnen, in de vrieskou... 't Klein Verzet moest ook vandaag met een vervanger spelen wegens ziekte van José. Dus begonnen we met Lydia, Patrick en mezelf aan onze eerste match. We startten goed, tot we volledig afgekoeld waren. Koude handen, tenen en petanqueballen... Het niveau zakte en niets lukte nog. We verliezen met 13-6.

De tweede match speelden we tegen de voorlaatst geklasseerden, De Jeugd van Duisburg. En ik moet zeggen, ik was verrast! De jonge schutter speelt nog niet lang, volgens mij zelfs zijn eerste seizoen en heeft een enorme sprong gemaakt qua techniek. Heel mooie stijl, en hij begon zowaar met een prachtig schot ijzer-op-ijzer op een afstand van 9 meter. Ons eigen niveau was ook opgekrikt, waarschijnlijk door de warme chocomelk. Alleen de petanqueballen bleven ijskoud. We wonnen de match door pech van de tegenstander die onze laatste twee puntjes schonk door onze ballen tegen de cochonnet te duwen. We winnen met 13-9 en pakken dus 2 puntjes.

De laatste match speelden we tegen de kampioen van vorig jaar, dit dit seizoen niet zo goed bezig zijn. De match begon slecht, en we stonden snel op achtervolgen. De rest van de wedstrijd werd niet beter, en we konden de kloof niet dichten. We verliezen de match met 13-5. In totaal halen we dus maar 2 op 9 punten. Dit hadden er minstens 5 moeten zijn, maar de koude en het verrassend hoge niveau van de tegenstanders beslisten er anders over. In het klassement zakken we dus verder weg naar de 15de plaats.

Na een kleine pauze, onmiddellijk op verplaatsing naar Wemmel 2. Bij de opwarming werd al snel duidelijk dat het moeilijk pointeren is op de harde ondergrond, en schieten moet ijzer-op-ijzer. Tijdens de opwarming verwachte ik er niet veel van. Het verschil met de eerste wedstrijd was verrassend groot. Samen met Alain en Siemen verliep alles vlekkeloos. De eerste mène voorspelde echter niets goed, we speelden 5 op 6 ballen goed, de tegenstander echter 6 op 6 en pakten 3 punten. Daarna was het aan ons en sprongen we na een paar mènes over hen. Daarna was het terug Wemmel dat de touwtjes in handen nam en stond het 8-7 voor Wemmel. De mène erop hadden we nog 4 ballen over, wanneer ze met hun laatste bal punt pakten. De opdracht was duidelijk, schieten! Maar Alain liet weten dat cochonnet ook niet erg was. Uit ervaring weet ik dat schieten voor bal of cochonnet meestal niks oplevert en besloot ik dus iets zachter te schieten naar de bal zodat wanneer ik mistte, meer kans had op cochonnet. Dat gebeurde ook en de cochonnet vloog buiten wat ons 3 punten opleverde. Beetje geluk, aangezien ik wel voor de bal speelde, maar 'that's petanque'. De volgende mène is weliswaar de MÈNE VAN DE SEMAINE: De tegenstander speelde al hun ballen rond de cochonnet en wij hadden er nog 4 over. We hadden nog 3 punten nodig, en hadden plaats om te komen. Alain speelde zijn eerste bal echter tegen de best geplaceerde bal van de tegenstander waardoor het moeilijk werd. We lagen zowel als 3de en 4de punt, maar de bal van de tegenstander kon niet geschoten worden zonder onze bal mee weg te schieten. Ik zag een kans en vroeg Alain om met zijn bal de twee ballen uit elkaar te pointeren. zodat ik kon schieten. Alain speelde zijn bal perfect waardoor de boule van de tegenstander vrij lag. Ik schoot hem weg en we winnen de match met 13-8! Beste match van het seizoen! De ploeg van Jordan en Georges verloren hun match en we stonden dus 2-1 achter na ronde 1.

De tweede ronde verliep anders, na dat de ploeg van Jordan en Georges ook hun tweede match verloren, stond het 4-1 en lag de druk bij ons om de kans op een overwinning voor SPEM 4 nog levende te houden. We speelden goed, maar konden geen punten scoren. We verliezen 13-4 en dus ook de speeldag. In de derde ronde proberen we de afstraffing te vermijden.

Dat lukt gedeeltelijk, de ploeg van Georges krijgt een fanny om de oren, maar de ploeg van Jordan kan hun laatste partij wel winnen! Ook wijzelf spelen nog steeds op niveau. We hebben de wedstrijd in handen en speelden zowel technisch als tactisch een uitstekende match. We legden druk en dwongen de tegenstander om foutjes te maken. We winnen de wedstrijd met 13-5, en dus eindigt de uitwedstrijd tegen Wemmel 2 op 6-3. Hiermee blijven we in het midden van het klassement staan.

Ondertussen heb ik de SpreuTV T-shirts die ik bestelde ontvangen, en ik ben zeer tevreden over het resultaat. De kwaliteit van de shirts zijn goed en de bedrukking is zeer geslaagd. De service van Spreadshirt is ook super! De levering duurt een week, aangezien ze de shirts pas drukken na de bestelling. Als er geïnteresseerden zijn maar niet durven om via de website de aankoop te doen, laat gerust iets weten en dan bestel ik ze voor jullie. Ik heb dan enkel het type shirt en kleur nodig, en natuurlijk de maat.

Volgende week speel ik ook weer enkele wedstrijden:

  • Vrijdagavond op verplaatsing naar Solheide voor de wedstrijd tegen Maleizen B.
  • Zondagochtend een onderlinge derby tussen Terlanen en Maleizen.
  • Zondagnamiddag op verplaatsing naar Peizegem met SPEM 4.

Tot dan!

Share
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin