Verslag 12 november 2017
Deze week zit vol met petanque. Competitiewedstrijden met Terlanen tegen Kortenberg B in de wintercompetitie Midden-Brabant en tegen Berg in de AVVV Fedes triplettencompetitie. Daar nog eens een sextet-tornooi in PC Genebos tegen ploegen uit verschillende nationale en federale competities.
We beginnen maandagavond al, op verplaatsing naar de petanquehal in Kortenberg. Daar wacht Kortenberg B op ons voor twee doublettematchen. Zoals gewoonlijk speel ik met Emily, en bestaat het andere duo uit Hilaire en Gaston. De eerste match spelen we goed mee, Hilaire verliest maar kan toch een punt pakken. Zelf spelen we op niveau, maar is de tegenstander zeer sterk qua pointage. Het gaat gelijk op en het is wachten op een foutje, maar dat komt er niet. Na een spannend einde winnen we met 15-12 en staat het na 3-3 na de eerste ronde.
De tweede match begint ook goed, maar wederom weet Hilaire en Gaston niet te winnen. Ook deze keer kunnen ze toch een puntje in de wacht slepen. Ik en Emily zitten goed in de wedstrijd, maar we krijgen niet de kans om veel punten te scoren. We staan 8-1 voor maar dan begint de vermoeidheid parten te spelen. Het wordt een lange match en de tegenstander sluipt langzaam dichter bij. Ons niveau verslapt en de tegenstander kan na een mooie comback de match winnen met 10-15. Hierdoor is de eindstand 5-7 in het voordeel van Kortenberg B.
In het klassement blijven we op de vijfde plaats staan, met wel al 7 punten achterstand op de vierde. Kraainem staat op kop met 4 punten voorsprong op Leuven A en Kortenberg A. Zelf moeten we in de heenronde nog tegen zowel Leuven A als B spelen.

De volgende petanquedag is zaterdag. Met een delegatie van SPEM 4 zakken we af naar Lummen waar PC Genebos een sextet organiseert. Voor dit tornooi maak je een ploeg van 6 spelers en speelt iedereen 1 tête-à-tête- (2 punten), 2 doubletten- (3 punten) en 3 triplettenmatchen (4 punten). Zowel op nationaal als federaal niveau werd er niet gespeeld, en waren er dus heel wat ploegen uit die afdelingen komen opdagen. Makkelijk ging het niet worden, maar we spelen allemaal petanque om dingen bij te leren, en ons te meten met diegene die beter zijn.
De eerste ronde speel ik in doublet met Jordan, de twee pure schutters bij elkaar. Alain speelde individueel en verloor met 13-12, Melissa, Kris en Siemen verloren ook hun wedstrijd. Ik en Jordan begonnen aarzelend aan de match, de terreinen waren zeer moeilijk (beton met wat grind op) en pasten niet bij onze speelstijl. Het was dus even aanpassen. Ikzelf speelde als pointeur, en dat verliep veel beter dan verwacht. Jordan kwam op dreef met zijn schot en we hadden de match in de hand. We wonnen relatief gemakkelijk met 13-8. Na de eerste ronde hadden we dus 3 punten op 9.
De tweede ronde spelen we tegen de ploeg die bestaat uit een mix van Elite en Esseghem. Een zware tegenstander, Melissa en Siemen hadden geen kans en gingen met 1-13 de boot in. Alain, Kris en Jordan, speelden een lange match maar verloren uiteindelijk. Ikzelf moest individueel spelen, een discipline die ik maar niet onder de knie krijg. Ik weet nooit goed hoe ik zo'n matchen tactisch moet aanpakken, en tegen een tegenstander die alles op de bouchon pointeerd en af en toe blijvers schiet had ik niet veel kans. Ik speelde ook zwaar onder mijn niveau en verloor 1-13. Daardoor bleven we steken met 3 punten op 18.
De derde ronde was tegen een tegenstander van ons niveau. Jordan en Kris wonnen hun match, jammer genoeg kon Melissa haar individueel niet winnen. Ik speelde in triplet met Alain en Siemen en hadden het moeilijk. De match duurde volgens mij ongeveer een dikke 2 uur en we verloren uiteindelijk met 8-13. Ondertussen ook een trekbal keihard tegen mijn scheenbeen gevlamd, de pret kon niet op :) Na de derde ronde hadden we dus 6 op 27.
De vierde ronde begon sterk, Jordan wist zijn individueel te winnen tegen een sterke tegenstander. Ook Alain en Siemen wisten te winnen. Ikzelf speelde deze keer in triplet met Kris en Melissa. Helaas op hetzelfde veld als de vorige match... De ellende bleef duren, en op de staalharde terreinen, was vlak voor de bal vallen niet genoeg om de bal te raken, waardoor de frustratie vaak de bovenhand nam. We verliezen met 5-13. Gelukkig sprokkelden onze teammaats wel punten en komen we na de 4de match op een totaal van 11 van 36 punten.
De vijfde match was helaas weer tegen een topploeg, Sint-Truiden. Siemen speelde goed mee in individueel maar verloor uiteindelijk nipt. Alain, Melissa en Jordan wisten ook niet te winnen. Ik speelde met Kris eigenlijk vrij goed, bijna elke mène speelden we 4 ballen op 6 goed, maar de Sint-Truidense schutter had geen medelijden en schoot alle, maar dan ook alle ballen weg. Er vielen gelukkig niet vaak carreaus, waardoor de match toch aansleepte. We verliezen dan toch met 4-13 en blijven als ploeg steken op 11 punten (op 45).
De laatste ronde hadden we dan toch een beetje geluk met de loting en konden we in schoonheid afsluiten. Kris won zijn individuele match en ook Alain en Melissa konden hun doublet winnen. Ikzelf speelde met Siemen en Jordan. Het werd snel duidelijk dat we beter waren zowel op tactisch als technisch vlak. Maar op deze pleinen is het raspaille schot van onze tegenstanders op leeftijd even gevaarlijk als onze gecombineerde schutterskracht. Na enkele mènes waar vanalles gebeurde konden we toch winnen met 13-5. We pakken de laatste ronde 9 op 9 en komen op een totaal van 20 op 60 punten waardoor we op de 8ste plaats eindigen (van de 12).
We hebben toch weer wat bijgeleerd, maar niet zozeer positief. Ik ben een echte fan van petanque maar na wat ik vandaag gezien heb ben ik soms toch beschaamd om mij 'petanquer' te noemen. Er was vandaag veel talent te zien, maar dat talent werd voor mij overschaduwd met de mentaliteit van veel spelers. Aankomen om 9h 's morgens en in de alcohol vliegen non-stop tot 22h 's avonds maakt het voor hun misschien wel plezant, maar voor liefhebbers van de sport, zoals ik, verpest het heel de sfeer. Ook hun arrogant gedrag tegenover spelers die minder goed zijn vind ik ronduit respectloos. Ik verlies tegen zo'n mannen nog liever met 13-0, dan dat ze al zeverend en lachend maar op half niveau spelen terwijl ze met u sollen en voor schut zetten. (En dat dan nog eens zo zat dat ze amper op hun benen kunnen staan)
Bon, dat gezegd zijnde, ik ga niet stoppen met petanquen hoor :). Integendeel, de ochtend nadien was het alweer zover. Op de Solheide gaan spelen tegen 3 ploegen van Berg!
De eerste wedstrijd moesten wij ('t Klein Verzet) er nog wat inkomen, mijn pointeurs zijn de terreinen niet gewend en het duurde even voordat ze in de match kwamen. De tegenstander was vandaag wel sterker in zowel pointage als schieten en moesten we het onderspit delven: we verliezen met 7-13. Als ik het goed bij hou, is dit nog maar de 3de of 4de ploeg waar we geen puntje van konden afsnoepen. Wat niet slecht is nu we halverwege de competitie zitten.
De tweede wedstrijd speelden mijn pointeurs geweldig goed, en was de tegenstander ook minder sterk. We profiteerden vaak van de kansen die we kregen en bepaalden de match door sterk te pointeren. Ik speelde zowaar in een zetel :) en we wonnen met 13-8 wat ons de volle 3 punten oplevert!
De laatste match gaan we in hetzelfde ritme verder, ook al pointeerde onze tegenstander goed, waardoor ik meer mocht schieten en ik daardoor ook meer raak trof. We lopen uit tot op 8-1, en krijgen dan even een moment van zwakte waardoor de match terug spannend werd bij 10-7. We konden gelukkig de wedstrijd afmaken en winnen met 13-7, opnieuw de volle 3 punten en zowaar 6 op 9 in totaal!
In de stand gaan we eindelijk een grote stap vooruit en stijgen we van de 15de naar de 11de plaats. Ook Delaan Terlanen doet het goed met een 9de plaats.

Volgend weekend zit ook weer vol petanque:
- Zaterdag ontvangen we Leuven B in Terlanen.
- Zondagochtend spelen we met Terlanen op verplaatsing in Hoeilaart.
- Zondagnamiddag ontvangen we Wemmel 4 in de petanquehal van SPEM.
Tot dan!
