Verslag 06 mei 2018

07-05-2018

Dit weekend was het laatste weekend waar er nog competitie gespeeld werd. Zaterdagnamiddag vond het overwinningsfeest van Kortenberg door met een melée en feestmaal. Zondagochtend werd het doublettenkampioenschap van AVVV Fedes afgesloten met de finaledag te Duisburg.

Kortenberg won vorig jaar voor de tweedemaal op rij de wintercompetitie Midden-Brabant, en naar jaarlijkse gewoonte organiseren de winnaars het jaar erop een melée en feestmaal. Samen met Emily en Gaston vertegenwoordigden we PC Terlanen, dat vorig jaar nog op een tweede plaats eindigde.

De eerste match speelde ik in Triplette en aangezien ik één van de weinige schutters aanwezig was, kon ik als schutter aan de bak. Met twee goede pointeurs was de wedstrijd geen probleem en wonnen we vlotjes met 13-2.

De tweede wedstrijd speelde ik in doublette, en had ik dus een extra schuttersbal. Mijn SPEM 4 collega, Eric, was mijn tegenstander, en hield zijn triplette recht, met een slimme pointage. Hij kon jammer genoeg niet alles oplossen, en win ik ook de tweede match, deze keer met 13-10.

De derde match speelde ik tegen mijn toekomstige SPEM 4 maat, Tibo. Ook Tibo had pech met de loting en moest het vaak alleen opnemen, tegen mijn triplette. Onze pointage was beter dan die van de tegenstander, en winnen we dus vrij gemakkelijk met 13-3.

Aangezien iedere beste speler van elke aanwezige club, een fles wijn krijgt als prijs, en ik de enige was van Terlanen die zijn 3 matchen wist te winnen, was de fles rosé voor mij.

Daarna volgde er een lekker feestmaal, gevolgd door muziek en dans voor diegene dat wilden. Ik speelde liever nog wat petanque :)

Zondagochtend stond alle druk weer op 't Klein Verzet Terlanen. Al het ganse seizoen staan we quasi onverslaanbaar op nummer 1. Nog nooit heb ik een seizoen gehad waar alles van start tot einde zo goed ging. Maar door het 'play-off'-systeem, was dit geen garantie op een eenvoudige finaledag. Wil je alsnog kampioen spelen, moet je vandaag alle 3 je matchen winnen.

Aangezien we eerste stonden, kwamen we in de kwartfinale uit tegen de nummer 8 uit het klassement: Root Duisburg. Op papier goed te doen, maar in de praktijk weet ik dat Etienne zijn pointage dodelijk kan zijn. Etienne is een speler die pas content is als zijn bal tegen de cochonnet ligt. Dit legt een enorme druk op de schutter van de tegenpartij, ik dus... We beginnen aarzelend aan de wedstrijd, en zoals verwacht wint Etienne het meestal van mijn pointeur, Patrick. We leggen goeie ballen, waar menig ander team direct hun schutter zou op af sturen. Etienne pakte simpelweg altijd het punt af! Als we al eens balvoordeel hadden, kwam Luc, de schutter van de tegenstander toveren met zijn laatste bal. Zo schoot hij eens ver naast de doelbal, tegen de cochonnet en scoorde ze 3 punten. We staan op dit moment 5-9 achter. Ik besloot om nog sneller te gaan schieten op Etienne zijn ballen, zodat ook Luc moest pointeren. Gelukkig schoot ik aan 90% en kon ik de druk opvoeren. Door mijn blijvers, zonk de moed van Etienne in zijn schoenen, en kwam Luc onder druk te staan. We buigen de achterstand om door tactisch zoveel mogelijk punten te scoren en winnen de felbevochten wedstrijd met 13-9.

De tweede wedstijd spelen we tegen Mettes & Bro Duisburg, die in de kwartfinale Op naar de Top Duisburg uitschakelden. We startten de match alweer niet goed, en kunnen geen druk leggen. Mettes & Bro kunnen ook niet profiteren en laten vooral op pointage steken vallen. Mijn schot is van 90% naar amper 30% gevallen, en was het vooral verdedigen. we staan alweer 5-9 achter, in een wedstrijd waar geen van beiden goed speelt. Zowel Bruno als ik hebben dan ook nog eens vaak pech bij het schieten, waardoor dit zelfs geen mooie match is om naar te kijken. Dan staat het plots 5-11 en lijkt onze titelkoers verloren. Mettes & Bro maken de match niet af, en stilletjes aan komen we terug in de match. Bij een 9-11 score, legt Patrick zijn eerste bal op een degelijke afstand voor de cochonnet en besluit de tegenstander toch te pointeren. Dit lukt het niet en geven zo de mogelijkheid aan ons om te scoren. Ik schiet een bal weg en geef Patrick plaats om nog 2 punten te scoren. Virtueel op 12 heb ik nog 2 pointeerballen. Aangezien ik bij het pointeren vaak meer mis doe dan goed, zat ik toch wat met de poepers. Maar, het liep goed af en winnen ook nu weer een felbevochten match. Een ware remontada! 13-11, en we staan (misschien onverdiend, gebasseerd op het spel van vandaag) in de finale.

De finale spelen we tegen een duo dat al vele finales heeft gespeeld en gewonnen: Mottards Maleizen. Vorig jaar konden we ze uitschakelen in de halve finale, deze keer speelden we voor goud. Jammer genoeg was het beste eraf voor 't Klein Verzet Terlanen, en konden we op geen enkel moment de match in handen nemen. Zowel qua pointage als schieten komen we niet aan 50% en dat was onvoldoende om in de match te komen. Mike en Patrick speelden op niveau en lopen al snel 0-8 uit, eer wij eens 2 puntjes konden scoren. Deze keer konden we de kloof niet dichten en winnen de Mottards verdiend de kampioenentitel. 't Klein Verzet pakt de zilveren beker.

In afdeling 2 speelden het topduo Hilaire en Gaston met Delaan Terlanen kampioen, net zoals vorige jaar toen ze kampioen werden in afdeling 3.

De competities zitten erop, en nu is het vollenbak zomertornooien tot eind september/begin oktober wanneer het volgende seizoen van start gaat.

Tot dan!

Share
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin