Verslag 05 november 2017

06-11-2017

Deze week was er alleen petanque op zondag, 2 wedstrijden in de voormiddag met 't Klein Verzet Terlanen en 3 in de namiddag met SPEM 4 tegen de topploeg van L'Amigos. Er waren zowel verrassingen als teleurstellingen, lees hier meer om te kijken hoe we het er van af brachten deze zondag.

Zondagochtend om 9h in de koude wind te Duisburg stonden er 2 matchen op het programma tegen ploegen die hoger staan in het klassement dan wijzelf ('t Klein Verzet Terlanen). De eerste match is tegen Vamico Duisburg die elk jaar wel een ploeg is die constant goed draait. Ze altijd spelen redelijk defensief en er liggen dan vaak ook 6 ballen op nog geen meter van de cochonnet. Vandaag was niet anders maar door onze eigen goede pointage waren ze toch af en toe verplicht een paar ballen te schieten. We konden ze op deze manier uit hun eigen spel halen en de bovenhand nemen. We komen voor tot op 12-7 en hebben de mène daarna aan 1 punt genoeg om te winnen. Dat punt komt er ook te liggen en we hebben elk nog 3 ballen over. Vamico pointeert 2 keer niet slecht en liggen zowel met het 2de, 3de en 4de punt. Ze besluiten met hun laatste bal toch te schieten en dat lukte. Wij hebben nog 3 ballen om het af te maken, maar heel veel plaats is er niet. De eerste puntbal gaat overal tussendoor en doet niet mee. Ikzelf pointeer maar kan maar 2 punten afpakken. 12-9. De mène daarna is onze pointage barslecht, waardoor we geen druk kunnen zetten. Hun pointage is zoals altijd goed en als je ze een meter  plaats geeft, maken ze het natuurlijk altijd af. We verliezen op 12-13, en slepen zo toch een puntje onze richting toe.

De tweede wedstrijd is tegen de Ladies van Duisburg. Ook hier beginnen we sterk in onze pointage en lopen snel 6-0 uit. Dan krijgen we een dipje en komt de dames terug tot op 6-5. Onze pointage wordt nog beter hierna en we krijgen de wedstrijd terug in ons voordeel na een mène van 4 punten. De Ladies kregen de kloof niet gedicht en wij maakten de match af wanneer we hier de kans voor kregen. We winnen met 13-5, en pakken zo de volle buit (3 punten).

Het klassement laat nog even op zich wachten, maar waarschijnlijk blijven we rond de 15de plaats hangen, van zodra het beschikbaar is post ik het op Facebook!..

Aangezien ik vandaag maar twee matchen speelde in de voormiddag had ik voldoende tijd om thuis wat krachten op te doen alvorens te vertrekken naar de petanquehal in SPEM. Daar kregen we bezoek van de vedettenploeg van L'Amigos. Zowel zij als Dilbeek spelen voor de titel dit seizoen. Vorige week in Dilbeek deden we goed mee en ook vandaag was dit de opdracht.

De eerste ronde begon schitterend voor SPEM, de ploeg van Georges won hun partij. Ook ik, Alain en Siemen hadden door dat de triplet waar we tegen speelden niet op niveau speelden. Na een aarzelende start van beide ploegen stond het 4-3. Dan kwam er een mène die door goed spelen en een tikkeltje geluk met de cochonnet voor ons 6 punten opleverden. Dit was een van de kansen die we vorige week in Dilbeek niet konden afmaken, en nu deden we het wel. 2 Blijvers en 4 keer goed gepointeerd. Deze mentale tik kon niet worden opgevangen door onze tegenstander en we maakten de wedstrijd af door met 13-3 cijfers te winnen. De ploeg van Jordan speelt een goede match, maar de tegenstander was net iets efficiënter. Na de eerste ronde staan we 2-1 voor.

Ook de tweede ronde begint goed voor SPEM, de ploeg van Jordan, of moet ik nu Melissa zeggen, aangezien Melissa de schuttersrol op zicht nam tijdens de match? Enfin, zei wonnen hun match en hadden we na 4 matchen al evenveel punten als op Dilbeek. Ook wij stonden er goed voor, van onze slechte pointage werd niet geprofiteerd door de Amigos en bleef de schade telkens beperkt. We komen 9-4 voor maar, kregen dan enkele rake klappen. Na twee slechte mènes waar we telkens 5 à 6 ballen nodig hebben om het punt te kunnen afpakken krijgen we 1 keer 4 en 1 keer 5 punten tegen. Diegenen die kunnen tellen zullen dan wel door hebben dat 4+4+5 gelijk is aan 13 en we dus met 9-13 verloren. Ook Georges en company konden tegen het meest efficiënte triplet van L'Amigos niet winnen en staat het na de tweede ronde 3-3.

De laatste ronde begint niet goed voor SPEM, de ploeg van Georges gaat onderuit en ook de ploeg van Melissa pakt in de laatste mène 5 punten tegen waardoor ze verliezen wanneer ze eigenlijk voor stonden. Ook wij lopen achter de feiten aan. We spelen goed, maar zoals voordien gezegd de efficiëntie van de tegenstander is gewoon te goed. Ze schieten veel blijvers en af en toe zelfs meerdere ballen tegelijk weg. We gaan met 13-6 de boot in en verliezen de speeldag, net zoals in Dilbeek, met 3-6.

Toch zijn we tevreden met wat we de voorbije 2 weken getoond hebben. We werden niet afgemaakt zoals ze wel doen met andere ploegen, en bewijzen hierdoor dat we goed draaiende ploeg hebben. Als je mee kan met de twee topploegen uit de reeks verdien je misschien wel meer dan 2 punten na 5 speeldagen. Momenteel staan we nog steeds op de 5de plaats, maar hopelijk kunnen we de volgende weken puntjes pakken waar het mogelijk is en zo misschien de top 3 binnensluipen.

Volgende week weer meer petanque op het programma:

  • Maandag met Terlanen in en tegen Kortenberg B.
  • Zaterdag met een delegatie van SPEM 4 een sextet-tornooi in Genenbos.
  • Zondagvoormiddag met 't Klein Verzet 3 matchen tegen Berg.
  • De ere-divisie is een weekje in rust dus komt SPEM 4 niet aan de bak.

De resultaten vind je volgende week op dezelfde plek ;)

Tot dan!

Share
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin