Verslag 01 oktober 2017
Vandaag week 2 van de AVVV Fedes Triplettencompetitie en de start van de wintercompetitie in ere-afdeling met SPEM 4. In totaal 6 matchen gespeeld, wat kan tellen op een zondag.
In de voormiddag met José en Lydia en de rest van Terlanen thuis tegen 3 sterke ploegen van Zavelenborre gespeeld. Op voorhand al ingeschat dat het moeilijk zou worden om hier een matchke te kunnen winnen, en dat bleek ook het geval te zijn. Maar ik ben heel fier van de manier waarop we gespeeld hebben. De 3 matchen waren quasi identiek, en telkens hebben we van een grote achterstand, een nipt verlies kunnen maken. De eerste match tegen de Big Bears op het moeilijkste veld in Terlanen verliep niet zo vlot. We maakten het eerste puntje, maar kregen daarna enkele mènes veel punten tegen en opeens stond het 1-12. Mes op de keel (dit ga je vaak zien terugkomen vandaag). Na 2 goeie trekballen, de tegenstander al hun ballen moeten laten spelen, en mijn beide pointeurs konden dan profiteren van de situatie. In 3 mènes zaten we terug in de match en stond het 11-12. In deze competitie scoor je al een punt als je op 9 komt, dus het eerste punt vandaag was binnen. We verliezen dan uiteindelijk op 11-13.
Tweede match start vlot maar we blijven steken op 4 puntjes, waarna de tegenstander, ABS, het roer overnam en het plots 4-12 staat. Weeral achter de feiten aanlopen. 1 keer cochonet buiten moeten schieten, en dan zagen de ladies het even terug zitten. We komen langzaam terug op 6-12 en scoren dan een mène met 5 punten. 11-12, en het tweede punt is binnen! We verliezen echter weer op 11-13.
De derde match volgde hetzelfde scenario en het scorebord stond weer op 1-12. De tegenstander liet het even afweten en door perfect te pointeren en te profiteren van de openingen die we kregen werd het na 3 mènes 9-12, wat betekende dat het 3de punt vandaag een feit was. We verliezen dan op 9-13, maar met 3 op 9 punten in het geheel, is het resultaat nog niet zo slecht en zoals verwacht.
Het klassement is nog niet beschikbaar maar dat zullen jullie dan wel zien verschijnen op mijn facebookpagina. In totaal zitten we nu op 6 punten en dat zou ons waarschijnlijk rond de 13de plek plaatsen.
1 plaatsje lager dan ik had gegokt:

Het waren 3 lange matchen en dus reed ik snel naar huis, om dan een kwartier later te vertrekken richting SPEM. Daar stond de start van de wintercompetitie gepland in een derby tussen SPEM 3 en SPEM 4 (wij). Op papier, misschien een van de weinige matchen waar we zouden moeten winnen.
De eerste match ging mooi gelijk op, tegen de tegenstander hun sterkste triplet. Dan scoren ze in 1 mène 5 punten en komen ze op 11 te staan. Wederom het mes op de keel. We komen nog terug tot op 9-11 maar winnen ging moeilijk zijn. Zowel ik, Alain en Kris speelden maar 1 bal op 2 op niveau en dat is in deze reeks gewoonweg niet goed genoeg. We verliezen met 9-13. Onze andere twee tripletten gaan ook de boot in en na de eerste ronde staan we er al zeer slecht voor (0-3).
We laten de moed niet zakken en beginnen sterk aan de tweede wedstrijd. Ik start met een mooie carreau en Alain en Kris pointeren uitstekend. De tegenstander moet achterop hinken en we winnen de match relatief gemakkelijk met 13-4. Oef! Na de tweede ronde is er nog een waterkansje op winst voor SPEM 4 (2-4).
Enkele spelers hebben echter een mentale tik gekregen en krijgen het moeilijk, maar we moeten er in blijven geloven. Onze 3de match gaat verder op het elan van de 2de en Alain, Kris en mezelf spelen op niveau. De tegenstander maakt het ons enkele mènes wat moeilijker met hun laatste bal, maar we hielden steeds het punt, wat natuurlijk het belangrijkste is. We winnen uiteindelijk met 13-6.
De eindstand is een verlies met 3-6, maar het had evengoed 6-3 kunnen zijn. Het niveau lag net onder dat wat we gewoon zijn, en in deze competitie wordt dit afgestraft. Er zijn ook enkele nieuwe spelers in de groep, waaronder mezelf, en dus is het nog wat zoeken naar de best mogelijke opstelling. We zitten dan ook met een luxeprobleem van 12 spelers te hebben voor 9 plaatsen, wat het voor onze kapitein dan ook weer niet gemakkelijk maakt om alles optimaal in elkaar te puzzelen.
Dit is de tussenstand in ere-divisie:
Volgende week start op zaterdag de wintercompetitie Midden-Brabant met Terlanen tegen Kraainem en speel ik op zondagvoormiddag 2 matchen op en tegen Duisburg. SPEM 4 is bye.
Tot dan!
