Carreau filmpje: The Making Of

09-12-2017

Nu dat de video: 'De techniek achter een Carreau' al 17 duizend keer bekeken is geweest, krijg ik tijdens het petanquen telkens opnieuw dezelfde vragen. Waarom heb je dit filmpje gemaakt? Hoe heb je dit filmpje gemaakt? Is het moeilijk om zo een filmpje te maken? In dit  blog zal ik even uitleggen hoe en waarom ik dit filmpje gelanceerd heb.

Voor diegenen die niet weten over welk filmpje ik het heb:

Waarom heb ik dit filmpje gemaakt?

In 2015 had, en dat heb ik nu nog steeds, de intentie om de petanquesport te promoten. Niet alleen om de aura van 'het is een sport voor bejaarden' te doorbreken, maar ook om te tonen dat deze sport meer dan alleen maar wat met ballen gooien is. Het is waar dat petanque door iedereen kan gespeeld worden, van jong tot (heel) oud. Maar in principe kan je dat ook zeggen van voetbal, basketbal, hockey, zwemmen, enzo...

Maar van die hele grote groep die de sport kan spelen, is er natuurlijk maar een fractie die er echt in kunnen uitblinken. Het vergt een zekere passie, gedrevenheid, tikkeltje techniek om goed te worden binnen de petanque sport, maar de eerste drempel die moet worden overschreden is het stigma dat petanque met zich meebrengt te kunnen overwinnen. Als ik vandaag willekeurig mensen aanspreek over petanque vallen ongetwijfeld de termen: Bejaarden, pastis, Marseille, alcohol, zo dicht mogelijk bij het kleine balletje gooien,...

Als je met die gedachte blijft zitten en petanque speelt, ga je nooit een geweldig goede speler worden. Pas op, je kan technisch heel goed worden door elke dag met je ballen naar het kleine balletje te gooien. Maar petanque is veel meer dan alleen maar dat. Velen onderschatten de tactiek die met deze sport gemoeid is. De juiste tactiek toepassen, kan zelfs de meest technische speler doen verliezen, als je hem uit zijn comfort zone haalt.

Ik geef een klein voorbeeld: Romelu Lukaku is een topspits? Waarom? Omdat elke bal die hij krijgt binnen de 16-meter, in de goal wordt geknald. Als de tegenstander dit weet, ga die er alles aan doen zodat Lukaku die bal niet krijgt in de 16-meter. Hetzelfde kan gezegd worden bij petanque, een goeie schutter kan je gemakkelijk laten falen, door hem zo weinig mogelijk te laten schieten. En dat is nog maar 1 van de oneindige manier hoe tactiek kan gebruikt worden om matchen te winnen.

Het filmpje 'de techniek achter een carreau' werd gemaakt met in het achterhoofd een hele reeks van filmpjes om mensen uit te leggen hoe petanque wordt gespeeld op een iets hoger niveau. Niet onder (zatte) vrienden wat balletjes gooien, maar echt competitie gericht petanquen. De hele reeks van andere filmpjes is er (nog) niet van gekomen, maar ik hoop dat ik deze droom van mij ooit mag realiseren.

Hoe heb jij dit filmpje gemaakt en is dit moeilijk?

Heb jij ook een passie die je wil delen met het internet? Dan kan ook jij gerust de wereld van Youtube induiken. Een filmpje maken zoals ik is echt niet moeilijk, en je kan daar zo ver in gaan als je zelf wil. Heb je een smartphone en een internetconnectie? Geweldig, dan heb je alles wat je nodig hebt om van de slag te gaan.

Ik ben iets verder gegaan dan alleen maar filmen en het onmiddellijk op internet gooien van mijn video. Met mijn achtergrond als webdesign en grafische vormgeving, wou ik het filmpje er ook wel zo goed mogelijk laten uitzien. (Al kan het natuurlijk nog veel beter)

Allereerst heb ik aan Hilaire de toestemming gevraagd of ik de petanquehal van Terlanen mocht gebruiken. Een goede locatie doet namelijk veel, het is daar stil, geen overheersende geluiden en goede belichting, alles wat ik nodig heb om te filmen. Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van enkele bierbakken die daar staan om mijn cameras op de juiste hoogte te brengen. Deze zijn trouwens te zien in een van de shots, waar ik vergat deze uit beeld te zetten.

Het 'carreau'-filmpje werd gemaakt door 2 cameras, allereerst werd mijn smartphone gebruikt: Een Huawei P7 Light. De camera is deftig genoeg om in hoge kwaliteit te filmen. Wel altijd je laptop meepakken om tijdig de video's over te brengen naar je harde schijf, want zoveel video's nemen veel geheugen in beslag. De andere camera had ik aangeschaft via Bol.com, een action camera van het merk GoPro. Deze gebruik ik voornamelijk voor de close-up beelden, die ook prachtig in slow-motion kunnen worden afgespeeld.

Voor de volgende filmpjes zal ik waarschijnlijk nog een extra camcorder aankopen en een deftige microfoon, deze staan trouwens op mijn verlanglijstje:

Na al het filmen heb ik alles bewerkt en samengevoegd in Adobe Premiere. Hier had ik tijdens mijn studies al mee gewerkt en dat lag dus voor de hand. Dan alles geüpload in Youtube en SpreuTieV was geboren.

Ik heb nog heel wat ideeën voor de toekomst van SpreuTieV, maar eerst is het afwachten op de petanquepiste die wordt aangelegd in de tuin volgend jaar. Dan zal het opnemen van video's net iets makkelijker worden.

Hopelijk zie ik jullie snel op de petanquepiste!

Tot dan!

Share
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin